Background pattern
Pieraksties uz riepu maiņu

Automašīnas bremzēšanas ceļs: katrs metrs skaitās

23.11.2024
Automašīnas bremzēšanas ceļs: katrs metrs skaitās
Foto: Pixabay.com / wal_172619
 

Drošība uz ceļa skar ikvienu autovadītāju, pasažierus un pārējos ceļu satiksmes dalībniekus. Tāpēc katrs metrs bremzēšanas laikā ir būtisks, un to ietekmē vairāki faktori, tostarp ceļa apstākļi, riepas, automašīnas tehniskais stāvoklis, autovadītāja reakcijas laiks. Vai zini, kā mainās bremzēšanas ceļš dažādos apstākļos atkarībā no izmantotajām riepām un citiem apstākļiem? To lūkosim noskaidrot šajā rakstā!

 

Kuras riepas ir efektīvākās ziemā uz ledus?

Atbildi uz apakšvirsrakstā uzdoto jautājumu pavisam nesen apskatīja raidījums Zebra. Tajā tika testētas gan dažāda veida ziemas riepas (ar radzēm, cietā sastāva jeb Eiropas tipa un mīkstā sastāva jeb Skandināvijas tipa), gan vasaras un vissezonas riepas. Eksperiments bija visai vienkāršs – automašīna ledus hallē ieskrējās līdz apmēram 30 kilometriem stundā, pēc tam cenšoties apstāties uz ledus.

 

Ievērojami lielākais bremzēšanas ceļš, protams, bija vasaras riepām, savukārt riepas ar radzēm apstājās visātrāk, kas arī ir loģisks iznākums. Interesanti, ka gan Skandināvijas, gan Eiropas tipa ziemas riepas uzrādīja praktiski identisku rezultātu – to bremzēšanas ceļš bija par aptuveni auto korpusa tiesu garāks nekā radžotajām riepām. Automašīna ar vissezonas riepām aizslīdēja apmēram par pusotra auto tiesu tālāk nekā auto ar Skandināvijas un Eiropas tipa riepām.

 

Jāpiebilst gan, ka šie rezultāti tika sasniegti uz ledus, kas bija kārtīgi izslidots. Uz gluda un mitra ledus tika pārbaudītas vissezonas riepas, un rezultāts bija visai nepatīkams – auto ieslīdēja hokeja halles bortos! Vēl Zebra šajos apstākļos testēja riepas ar radzēm, un bremzēšanas ceļš bija aptuveni tikpat garš kā ar vissezonas riepām uz izdangāta ledus. Ar raidījuma sižetu vari iepazīties TV3 mājaslapā ŠEIT.

 

Kādus secinājumus varam veikt no nupat pieminētā eksperimenta?

Vispirms, protams, jāsaprot, ka Zebra veiktais eksperiments nav zinātnisks (ko atzina arī paši raidījuma vadītāji), taču tajā iegūtie rezultāti noteikti ir labs atskaites punkts, lai saprastu, kāds ir aptuvenais bremzēšanas ceļš katram riepu tipam. Pirmkārt, vasaras riepas šādos apstākļos ir absolūti nedrošas, tāpēc ar riepu maiņu kavēties nevajag. Otrkārt, ja pārvietoties sanāk īpaši izaicinošos apstākļos, labākā izvēle vienmēr būs radžotas riepas. Lai gan varētu šķist, ka bremzēšanas ceļa garums, salīdzinot ar abām pārējām ziemas riepām, nav nemaz tik būtisks, jāatceras, ka reizēm pat metrs var izšķirt, vai nobremzēšana beigsies ar vai bez smagām sekām. Turklāt šajā eksperimentā, kā jau minējām, ātrums bija vien aptuveni 30 kilometri stundā. Bremzējot lielākā ātrumā, radžotu riepu priekšrocības kļūs tikai lielākas. Treškārt, vissezonas riepas ir piemērotas, ja ar automašīnu pārvietojies pa labi tīrītiem pilsētu ceļiem, ko lieliski parādīja rezultāts uz slapja un gluda ledus.

 

Kā atšķiras bremzēšanas ceļš dažādām riepām vasarā?

Loģiski, ka siltās vasaras dienās viss notiek gluži pretēji, proti, vasaras riepas piedāvā labāku veiktspēju, tostarp – arī īsāku bremzēšanas ceļu. Līdzīgi eksperimenti un testi pieejami plašā klāstā, taču kādā no tiem tika secināts, ka bremzēšanas ceļš vasarā uz sausa asfalta ziemas riepām bija par aptuveni 15 procentiem lielāks, savukārt uz slapja asfalta – pat par 20 procentiem lielāks.

 

Automašīnas tehniskais stāvoklis var būtiski ietekmēt arī bremzēšanas ceļu

Automašīnas bremzēšanas ceļs: katrs metrs skaitās
Foto: Pixabay.com / geraldoswald62
 

Neraugoties uz to, ka tieši riepas nodrošina vienīgo kontaktu ar ceļa segumu, tās ir tikai viens no faktoriem, kas ietekmē bremzēšanas ceļa garumu. Ļoti svarīgi ir arī rūpēties par sava auto tehnisko stāvokli – turpini lasīt un uzzini, kādas auto komponentes var palielināt vai samazināt to, cik garš ir bremzēšanas ceļš!

 

Amortizatori

Bojāti, nekvalitatīvi vai pārlieku nolietoti amortizatori ievērojami ietekmē bremzēšanas ceļu. Slikta amortizācija samazina riepu saķeri ar ceļu, kā rezultātā bremzēšanas ceļš pagarinās.

 

Riteņu ģeometrija

Pareiza riteņu ģeometrija (tautā dēvēta arī par savirzi) nodrošina vienmērīgu un optimālu saķeri un līdz ar to samazina bremzēšanas ceļu. Ja riteņu ģeometrija nav pareizi noregulēta, arī kvalitatīvas un jaunas ziemas riepas nespēs nodrošināt optimālu saķeri un bremzēšanu.

 

Spiediens riepās

No spiediena riepās ir atkarīgs daudz kas – gan riepu nodilums (cik tas ir vienmērīgs), gan saķere ar ceļu un bremzēšanas ceļš. Pareizs spiediens riepās ļauj tām veikt savu darbu vislabākajā veidā.

 

Pamatu pamats – autovadītāja uzmanībai par visiem 100% jābūt uz ceļa

Šoferis pats ir viens no būtiskākajiem faktoriem, kas ietekmē bremzēšanas ceļu. Tev var būt automašīnas teicamā tehniskā stāvoklī ar pašām kvalitatīvākajām riepām un izcilu bremžu sistēmu, bet, ja kaut uz pāris sekundēm būsi novērsis savu uzmanību no ceļa, iznākums var būt pagalam bēdīgs.

 

Reakcijas laiks ir ļoti nozīmīgs, tāpēc svarīgi, lai autovadītājs būtu maksimāli koncentrējies uz ceļu, nevis nodarbināts ar telefonu vai citiem traucēkļiem. Reakcijas laiku ievērojami var samazināt arī nogurums un slikta redzamība (tāpēc svarīgi, lai auto spētu nodrošināt kvalitatīvu apgaismojumu un logu slotiņas darbotos, kā nākas), nemaz nerunājot par apreibinošu vielu vai nepiemērotu medikamentu lietošanu.

 

Kā izvēlēties piemērotas riepas?

Nepārprotami, ka riepu izvēlei ir jāpieiet ļoti nopietni. Tā galvenokārt ir atkarīga no:

  • laikapstākļiem un ceļa apstākļiem, kādos pārvietojies – piemēram, braucot ziemā tikai pa labi tīrītiem ceļiem pilsētās, iespējams iztikt ar vissezonas riepām, bet, ja ceļi, pa kuriem brauc, ir ledaini vai klāti ar pamatīgu sniega kārtu, ieteicams izvēlēties ziemas riepas ar radzēm;
  • riepu kvalitātes – jārēķinās, ka riepu nozarē cena lielākoties norāda arī uz kvalitāti, proti, dārgākas riepas parasti piedāvā labāku saķeri, īsāku bremzēšanas ceļu un citas priekšrocības;
  • riepu protektora dziļuma – ziemas riepu protektora dziļums ir īpaši būtisks saķerei uz slidena ceļa, tāpēc pirms sezonas sākuma ir jāpārliecinās, vai līdz šim izmantoto riepu protektors nav nolietojies. Tas pats attiecas uz gadījumiem, ja plāno iegādāties lietotas ziemas riepas.
 

Ja neesi pārliecināts, kurš riepu modelis ir tev piemērotākais, ir vērts iepazīties ar riepu testiem – tajos atrodama noderīga informācija par riepām. Protams, palīdzību vari lūgt arī Riepu garāžas zinošajiem speciālistiem, kuri nekad neatteiks padomu.

 

Riepas ar radzēm vai bez tām tevi jau gaida Riepu garāžā

Automašīnas bremzēšanas ceļs: katrs metrs skaitās

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža
 

Bezmaksas piegāde visā Latvijā, labas cenas, atsaucīgi darbinieki un iespēja Online pierakstīties riepu maiņai – izklausās lieliski, vai ne? Tas viss ir pieejams pie mums, Riepu garāžā. Tāpēc, ja tev vajadzīgas jaunas riepas, ar kurām bremzēšanas ceļš būs drošs, esi nonācis pareizajā vietā!

 
Riepas ar radzēm - ko stāsta CSDD
Riepas ar radzēm - ko stāsta CSDD
Lasīt vairāk
Kāds ir minimālais ziemas riepu protektora dziļums?
Kāds ir minimālais ziemas riepu protektora dziļums?
Lasīt vairāk
Ieguvumi
Bezmaksas piegāde!
Nodrošinām bezmaksas piegādi pa visu Latviju, ja pērkat jaunas riepas mūsu mājas lapā
Online pieraksts
Pieraksties uz montāžu sev vēlamajā laikā caur mājas lapu
Bezmaksas utilizācija!
Pērkot riepas pie mums, nolietotās riepas atstāj bez maksas