18.02.2025

Foto: Pexels.com / Mike Bird
Izvēloties ziemas riepas, viena no populārākajām pieejām ir paļauties uz testiem un sertifikātiem, kas it kā piedāvā objektīvu un salīdzināmu informāciju. Taču, cik uzticami ir šie ziemas riepu testi un kāpēc dažkārt tie neatbilst reālās dzīves vajadzībām? Šajā rakstā apskatīsim dažādu testu īpatnības, to priekšrocības un trūkumus, lai palīdzētu tev objektīvāk izvērtēt testos redzamos rezultātus!
Eiropas Savienības (ES) riepu marķējums: universāls, bet ne pilnīgs
Pērkot riepas, noteikti jāaplūko riepu apzīmējumi, kas palīdzēs saprast, vai riepas vispār ir piemērotas tavam auto. Vēl viens no populārākajiem veidiem, kā novērtēt atsevišķus riepu parametrus, ir Eiropas Savienības riepu marķējums (EU tyre label). Šis sertifikāts piedāvā vērtējumu trīs kategorijās:
- Degvielas patēriņš – parāda, cik ekonomiska ir riepa;
- Saķere uz slapja ceļa – norāda uz drošību lietainos apstākļos;
- Trokšņa līmenis – ietekmē braukšanas komfortu.
Šie kritēriji ir īpaši svarīgi vasaras riepām, kur degvielas patēriņš un bremzēšana uz slapja ceļa ir ļoti svarīgi un objektīvi faktori. Taču ziemas riepu gadījumā situācija ir krietni citādāka. Ziemas riepām svarīgākās īpašības ir uzvedība sniegā un uz ledus, kas šajos testos netiek pārbaudīts. Tā rezultātā riepas ar labu saķeri sniegā vai uz ledus bieži vien saņem zemāku vērtējumu degvielas patēriņa kategorijā, jo to mīkstais gumijas sastāvs un dziļais protektora zīmējums rada lielāku rites pretestību un līdz ar to - lielāku degvielas patēriņu. Tāpat šādas riepas var radīt lielāku troksni un ne tik labi performēt uz slapja ceļa.
Tāpēc ES marķējums ziemas riepām var būt maldinošs, īpaši, ja salīdzina dažādus riepu tipus – piemēram, skandināvu tipa riepas (mīkstās) ar Eiropas tipa ziemas riepām (cietākām). Par riepu piemērotību ziemas apstākļiem ES riepu marķējumā liecina vien divas ikonas. Sniega riepas ikona norāda, ka tā ir piemērota ziemas laikapstākļiem ar sniegu, bet ledus riepas ikona ar stalagmīta simbolu nozīmē, ka riepai ir īsāks bremzēšanas ceļš atbilstoši ISO standartam ISO 19447.
Ziemas riepu testi: kā atšķirt graudus no pelavām

Foto: Pexels.com / Brett Sayles
Ziemas riepu testi, kas atrodami specializētās mājaslapās, auto žurnālos, raidījumos un citviet, ir noderīgs resurss, kuru autovadītāji izmanto, lai pieņemtu lēmumu par savam auto piemērotākajām riepām. Tādi portāli kā Tyre Reviews vai Tyretest piedāvā plašu datubāzi ar riepu testiem un atsauksmēm.
Taču ne velti ziemas riepu testi atrodami tik plašā klāstā – mēdz atšķirties tajos izmantotās metodes un riepu modeļi, tāpēc noteikti ir vērts iepazīties ar rezultātiem dažādos testos. Starp citu, arī Latvijā tiek veikti gan vasaras un vissezonas, gan ziemas riepu apskati un salīdzinājumi, piemēram, satiksmei veltītajā raidījumā Zebra. Tie ir noderīgi, jo norisinās Latvijas laikapstākļos, taču jārēķinās, ka dēvēt tos par objektīviem testiem īsti nevar, jo šajos apskatos mēdz trūkt precīza metodoloģija, mērījumi un konkrētu parametru analizēšana. Turklāt tos parasti veic nevis neatkarīga organizācija, bet gan sadarbībā ar kādu riepu tirgotāju.
Kur tiek veikti testi, un kā tas ietekmē rezultātus?
Viena no būtiskākajām problēmām ziemas riepu testos ir apstākļi, kādos tos veic. Atsevišķi starptautiskie ziemas riepu testi notiek valstīs ar mērenu vai siltu klimatu, piemēram, Spānijā. Rezultātā testēšana dažkārt tiek veikta pie +20°C (vai pat vēl siltākā laikā), kas ir pilnīgi neatbilstoši Latvijas ziemas apstākļiem, un tie arī diezgan būtiski atšķiras no klimatiskajiem apstākļiem un temperatūrām, kam šīs riepas ir izstrādātas. Šādā temperatūrā mīksto riepu sastāvs darbojas pavisam savādāk nekā reālos ziemas apstākļos, tas ir, pie -10°C vai uz apledojušiem ceļiem.
Tas nozīmē, ka testu rezultāti, kas parāda labu veiktspēju +20°C temperatūrā, var būt pilnīgi neadekvāti, izvēloties ziemas riepas Latvijas ziemai. Tāpēc ir svarīgi pievērst uzmanību ne tikai riepu vērtējumiem, bet arī tam, kur un kādos apstākļos testi veikti.
Kā izvēlēties uzticamus testus?
Lai izvēlētos ziemas riepas, kas vislabāk atbilst tavām vajadzībām, ir vērts ņemt vērā vairākas nianses:
- Pārbaudi testu apstākļus – vai tie atbilst mūsu klimatam un braukšanas vajadzībām? Izvairies no ziemas riepu testiem, kas veikti neatbilstošos apstākļos;
- Izmanto vairākus resursus – ziemas riepu testi un to rezultāti mēdz atšķirties, tāpēc ir vērts aplūkot vismaz 5 dažādu autoru / valstu / iestāžu testus, lai varētu veikt pēc iespējas objektīvākus secinājumus. Tos atradīsi tādās mājaslapās kā Tyre Reviews vai ADAC. Ziemas riepām vislabāk apskatīt Skandināvijā veiktus testus. Mūsdienās ar Google Translate un citiem rīkiem bez problēmām sapratīsi arī testus skandināvu valodās;
- Nepārvērtē ES riepu marķējumu ziemas riepām – tas ir noderīgs, lai salīdzinātu vairāku vasaras vai vissezonas riepu modeļus, bet ne ziemas riepu gadījumā vai atsevišķas riepas novērtēšanai.
Secinājumi: riepu testi jāizvērtē objektīvi un kritiski, bet ziemas riepas jāmeklē Riepu garāžā

Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža
Riepu piedāvājums ir plašs un daudzveidīgs, un neatkarīgie ziemas riepu testi var būt vērtīgs resurss, lai saprastu, kurš no riepu modeļiem ir piemērotākais tieši tavām vēlmēm un vajadzībām. Labākā stratēģija ir kombinēt vairākus informācijas avotus – tas palīdzēs pieņemt gudru un drošu lēmumu. Neatkarīgi no tā, kādas ziemas riepas esi nolēmis iegādāties, meklē tās Riepu garāžā, kur tevi sagaida bezmaksas piegāde visā Latvijā, pērkot jaunas riepas!